Mitä ravitsemusterapeutti syö aamiaiseksi? Hän ei ole kyllästynyt tähän ruokaan 15 vuoteen.

Kuten tiedät, aamiainen on tärkein ateria. Mutta miten valmistaa se niin, että se on paitsi maukas, myös ennen kaikkea terveellinen? Ravitsemusterapeutti tohtori Michal Wrzosek jakaa vinkkejä siitä, miten hän on valmistanut samaa ateriaa 15 vuoden ajan, mutta ei ole vielä kyllästynyt siihen.

Kokeile proteiiniaamiaista ja saat energiaa koko aamuksi:

Miksi aamiainen on niin tärkeä?

ainakin muutamasta syystä. Ensinnäkin ne auttavat nopeuttamaan aineenvaihduntaa ja antavat sinulle energiaa, jota tarvitset päivittäisten velvollisuuksiesi hoitamiseen. Lisäksi terveellinen aamiainen parantaa muistia ja keskittymiskykyä, auttaa alentamaan LDL-kolesterolia ja vähentää aineenvaihduntasairauksien – diabeteksen, ylipainon tai lihavuuden – riskiä.

Aamiaisen väliin jättäminen ei ole hyvä ratkaisu, sillä verensokeritasot ovat yleensä alhaiset yöunen jälkeen, joten niitä on nostettava mahdollisimman pian, jotta energia pysyy yllä. On kuitenkin tärkeää, että päivän ensimmäisen aterian ravintoaineet ovat tasapainossa. Valitettavasti meillä on yleensä ongelmia tämän kanssa.

Aamiaisen ei tarvitse olla iso!

Aamiainen kannattaa syödä tunnin sisällä heräämisestä. Sen ei tarvitse olla iso ateria, mutta sen tulisi sisältää oikeassa suhteessa hiilihydraatteja, rasvoja, proteiinia ja kuituja. Jos haluat laihtua, on parempi välttää jalostetuista jauhoista valmistettuja makeita tuotteita (munkkeja, hiivakakkuja, pizzaa).

Aamiainen ravitsemusterapeutin mukaan eri versioina

Ravitsemusterapeutti tohtori Michal Wrzosek ei ainoastaan työskentele suoraan potilaiden kanssa, vaan antaa myös neuvoja osoitteessa , jossa hän välittää tietoa terveellisen ruokavalion periaatteista. Yhdessä hänen videossaan hän paljastaa, miltä hänen aamiaisensa näyttää. Ravitsemusterapeutti myönsi, että hän on syönyt samaa ruokaa joka aamu lähes 15 vuoden ajan, mutta eri variaatioilla, joten hän ei koskaan kyllästy tähän ruokaan. Useimmiten hän tarttuu voileipiin.

Hänen aamiaisensa perusta on proteiini. Michał Wrzosek mainitsi raejuuston, mozzarella lightin, tofutahnan ja kananmunat parhaiksi proteiininlähteiksi. Toinen tärkeä osa ravitsemusterapeutin aamiaista ovat kasvikset, mieluiten kahtena kerroksena. Ensimmäinen on vihreät lehtivihannekset. Tämä voi olla rucola, jolla on runsas ravintosisältö. Se sisältää useita B-vitamiineja, K-vitamiinia, A- ja C-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, kaliumia ja magnesiumia. Toinen kerros koostuu muista vihanneksista – tomaateista, paprikoista tai kurkusta.

Terveellinen aamiainen ravitsemusterapeutin mukaan – esimerkki inspiraatioksi

Michał Wrzosek esitteli koriaan, joka sisälsi hänen aamiaisensa perustana olevat elintarvikkeet. Se sisälsi ruisleipää, tuorejuustoa, rucolaa, mozzarellaa light ja tomaattia.

Viimeisenä oli avokadoja, jotka ovat korvaamaton tyydyttymättömien rasvahappojen lähde, jotka auttavat alentamaan LDL-kolesterolia valtimoissa. Lisäksi se tekee voileivästä vähemmän kuivan, mikä on varmasti lisäarvo monille ihmisille.

Terveellinen avokado- ja munalevite aamiaiseksi ja illalliseksi. Kaikki ainekset ja ohje löytyvät lyhyestä videosta (lähde: recipes.sk):

NAKLICKA.