6 vähäkalorista ruokaa, jotka sopivat kesään

Kesä on raikkaiden, kevyiden ja elinvoimaisten ruokien sesonkiaikaa, sillä ne pitävät meidät viileinä ja auttavat myös ylläpitämään terveellistä painoa. Vähäkaloriset elintarvikkeet ovat ihanteellisia tänä aikana, sillä ne tarjoavat tärkeitä ravintoaineita ilman ylimääräisiä kaloreita.

Tässä on kuusi vähäkalorista ruokaa, jotka sopivat täydellisesti kesään:

1. Vesimeloni

Vesimeloni on kesähedelmän perikuva, joka tunnetaan korkeasta vesipitoisuudestaan ja virkistävästä maustaan. Yhden kupillisen vesimeloniannos sisältää vain noin 46 kaloria, mikä tekee siitä syyllisyydentuntoa herättämättömän herkun. Se on täynnä A-, B6- ja C-vitamiineja sekä antioksidantteja, kuten lykopeenia, jotka voivat auttaa suojaamaan ihoa auringon vaurioilta. Korkea vesipitoisuus auttaa myös pitämään sinut kosteana kuumina päivinä.

2. Kurkut

Kurkut ovat erittäin vähäkalorisia – vain 16 kaloria kupissa. Ne koostuvat enimmäkseen vedestä, mikä tekee niistä kosteuttavia ja virkistäviä. Kurkut ovat myös hyvä K- ja C-vitamiinin, kaliumin ja magnesiumin lähde. Kurkkuja voi nauttia salaateissa, rapeana välipalana tai veteen kastettuna virkistävänä juomana.

3. Hedelmät

Hedelmät, kuten mansikat, mustikat, vadelmat ja karhunvatukat, sopivat erinomaisesti kesään. Ne ovat vähäkalorisia – yksi kupillinen mansikoita sisältää noin 50 kaloria – ja sisältävät runsaasti kuitua, vitamiineja ja antioksidantteja. Marjat ovat monipuolisia, ja niitä voi lisätä jogurttiin, smoothieihin, salaatteihin tai nauttia sellaisenaan makeana ja terveellisenä välipalana.

4. Kesäkurpitsa

Kesäkurpitsa on monipuolinen kesäkurpitsa, jota voi syödä raakana tai keitettynä. Yksi kupillinen viipaloitua kesäkurpitsaa sisältää vain noin 19 kaloria. Se sisältää runsaasti A- ja C-vitamiinia, mangaania ja kuitua. Kesäkurpitsaa voi kierrättää nuudeleiksi, grillata tai lisätä salaatteihin. Siitä voi myös valmistaa vähäkalorisia leivonnaisia, kuten leipää tai kesäkurpitsamuffinsseja.

5. Tomaatit

Tomaatit ovat toinen kesän peruselintarvike, joka on vähäkalorinen: noin 18 kaloria keskikokoista tomaattia kohti. Ne ovat runsas C- ja K-vitamiinin, kaliumin ja foolihapon lähde. Tomaateissa on myös runsaasti lykopeenia, antioksidanttia, jolla on monia terveysvaikutuksia. Niitä voi syödä raakana salaateissa, leikata voileipiin tai käyttää erilaisissa kypsennetyissä ruokalajeissa, kuten salsassa ja kastikkeissa.

6. Vihreät lehtivihannekset

Vihreät lehtivihannekset, kuten pinaatti, lehtikaali ja rucola, ovat ravinteikkaita ja hyvin vähäkalorisia. Esimerkiksi yksi kupillinen raakaa pinaattia sisältää vain 7 kaloria. Näissä vihreissä vihanneksissa on runsaasti A-, C- ja K-vitamiinia sekä rautaa ja kalsiumia. Niitä voi käyttää salaattien pohjana, sekoittaa smoothieen tai höyrystää kevyesti koristeeksi. Lehtivihannekset ovat monipuolisia, ja ne voidaan sisällyttää lähes mihin tahansa ruokaan, ja ne tarjoavat tärkeitä ravintoaineita lisäämättä paljon kaloreita.