Yrtti, joka on paras korkean kolesterolin hoitoon

”Vaikka ei ole riittävästi tieteellistä näyttöä siitä, että jokin tietty yrtti voi alentaa kolesterolia, rosmariini on paras tässä suhteessa useista syistä. Se sisältää runsaasti antioksidantteja, täydentää Välimeren ruokavaliota ( joka on yhdistetty alhaisempaan kolesteroliin) ja yhdistyy hyvin oliiviöljyyn, joka sisältää runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvoja. Nämä puolestaan voivat myös nostaa hyvää kolesterolia ja alentaa huonoa kolesterolia”, sanoo Jordan Hill, Top Nutrition Coachingin rekisteröity ravitsemusterapeutti.

Asiantuntija toteaa: ”Rosmariini sisältää antioksidantteja, jotka torjuvat tulehdusta ja hapetusstressiä auttamalla estämään ”huonon” kolesterolin hapettumista.” Vaikka tutkimus oli pieni, tutkijat havaitsivat, että rosmariinia nauttineilla osallistujilla oli alhaisemmat huonon kolesterolin tasot ja korkeammat hyvän kolesterolin tasot. Tämä johtuu rosmariinin antioksidanttisista ominaisuuksista, kuten karnosolista, karnosiinihaposta ja muista yhdisteistä.”

Vaikka rosmariinin vaikutuksen vahvistamiseksi kolesteroliin tarvitaan lisää tutkimusta, sen käyttäminen ruoanlaitossa voi lisätä ravintoarvoa, vähentää lisätyn rasvan tarvetta ja lisätä ruokiin runsaasti makua ja aromia, ravitsemusterapeutti lisää.

”Havainnolliset ja kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että Välimeren ruokavalion noudattaminen liittyy sydäntä suojaaviin tekijöihin , mukaan lukien lisääntynyt hyvän kolesterolin määrä. Runsaasti hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä, oliiviöljyä ja kalaa sisältävä ruokavalio sisältää myös monia yrttejä ja mausteita, kuten rosmariinia, oreganoa ja inkivääriä. Rosmariinin käyttäminen ruoanlaitossa parantaa ruokien ravintoarvoa ja rikastuttaa niiden makua antioksidanteilla ja kuiduilla”, lääkäri sanoo.

Hän lisää, että rosmariini sopii täydellisesti yhteen ensiluokkaisen oliiviöljyn kanssa. Tämä oliiveista saatu öljy sisältää runsaasti polyfenoleja ja kertatyydyttymättömiä rasvoja. Tutkimukset ovat osoittaneet, että monityydyttymättömät rasvat auttavat nostamaan veren hyvän kolesterolin tasoa ja alentamaan huonon kolesterolin tasoa. Korkean öljyhappopitoisuutensa ansiosta, joka on 55-85 prosenttia tästä öljystä, se on erinomainen voin, margariinin ja muiden tyydyttyneiden rasvojen korvike.

Christy Del Coro , kulinaristi- ja ravitsemusasiantuntija, suosittelee käyttämään rosmariinia oliiviöljyn maustamiseen lisätäkseen monityydyttymättömien rasvahappojen saantia. Tämä on myös hyvä tapa käyttää muista resepteistä ylijäänyttä rosmariinia. Lisää sitä popcorniin terveelliseksi ja maukkaaksi välipalaksi tai sisällytä sitä täysjyväleivonnaisiin, paahdettuihin vihanneksiin ja salaattikastikkeisiin. Rosmariinilla maustettu oliiviöljy on loistava tapa kannustaa kasvisten syöntiin ja lisätä lisämakua.

”Terveen kolesterolitason ylläpitämiseksi on suositeltavaa lisätä runsaasti omega-3-rasvahappoja ja kuituja sisältävien elintarvikkeiden saantia ja vähentää samalla tyydyttyneen rasvan saantia. Hallitse maitotuotteista, rasvaisista elintarvikkeista ja punaisesta lihasta peräisin olevien tyydyttyneiden rasvojen saantia, jos sinulla on korkea kolesteroli. Jos kuitenkin päätät nauttia punaista lihaa silloin tällöin, pitäydy vähärasvaisemmassa naudanlihavaihtoehdossa ja käytä yrttimarinadeja”, ravitsemusterapeutti sanoo.

Yrtit, kuten rosmariini, eivät ainoastaan lisää ruokien makua ja aromia, vaan auttavat myös pehmentämään lihaa . Rosmariinin käyttäminen marinadeissa voi myös vähentää syöpää aiheuttavien yhdisteiden muodostumisen riskiä lihan paahtamisen yhteydessä. Ruoanlaitto- ja ravitsemusasiantuntija Sarah Haas huomauttaa, että tuoreen tai kuivatun rosmariinin käyttäminen ruoanlaitossa tarjoaa samanlaisia etuja.

Tärkeää: Tämä artikkeli sisältää yleisiä tietoja viitetarkoituksiin, eikä sitä pidä pitää vaihtoehtona lääkärin neuvoille. Se ei korvaa tasapainoista ruokavaliota ja asiantuntijan kuulemista, eikä sitä pidä käyttää itsehoitona! Ota yhteyttä lääkäriin ennen yrttien käyttöä!