Tämä on mauste numero 1 sokerin ja kolesterolin alentamisessa.

Vaikka mausteet eivät voi täysin parantaa korkeaa kolesterolia, jotkut niistä voivat vähentää sitä merkittävästi. Jatka lukemista saadaksesi selville, mitä mausteita ravitsemusasiantuntijat suosittelevat.

Tohtori Renee Korczak toteaa Nutrients 2023 -katsauksen mukaan, että mausteet sisältävät aktiivisia kasviyhdisteitä, jotka alentavat kolesterolia, parantavat verenkiertoa ja ylläpitävät verensokeritasoa.

Paras mauste kolesterolin alentamiseen

Kaneli on paras valinta kolesterolin alentamiseen. Se auttaa myös alentamaan diabeetikoiden verensokeria ja sillä on tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia.

Prof. Jordan Hill suosittelee kanelin, cayennepippurin, valkosipulin, inkiväärin ja kurkuman sisällyttämistä ruokavalioon. Tohtori Korczak lisää, että kaikki kanelityypit eivät ole samanlaisia.

Kaneli ( Cinnamomum zeylanicum) uutetaan puun kuoresta. Vuonna 2019 julkaistun kliinisten tutkimusten katsauksen mukaan se alentaa sokeri- ja kolesterolitasoja ja vähentää tulehdusta. Kaneli sisältää kanelialdehydiä ja kanelihappoa, joilla on antioksidanttisia ominaisuuksia.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kaneliannokset, jotka vaihtelevat 1500 mg:sta 6 grammaan päivässä, vähentävät painoa, kokonaiskolesterolia, LDL- ja triglyseridiarvoja diabeetikoilla ja henkilöillä, joilla on metabolinen oireyhtymä . Näissä tutkimuksissa otoskoko oli kuitenkin pieni ja kesto lyhyt. Vuonna 2022 tehty meta-analyysi, joka käsitti 15 tutkimusta, joihin osallistui 1020 ihmistä, vahvisti LDL:n ja triglyseridien vähenemisen kanelin avulla.

Pitäisikö sinun käyttää kanelia sisältäviä ravintolisiä?

”Tarkista lääkäriltäsi, ennen kuin otat kanelilisää, varsinkin jos käytät kolesterolia tai glukoosia alentavia lääkkeitä”, sanoo tohtori Korczak.

Hän huomauttaa, että tutkimus mausteiden vaikutuksista kolesteroliin on ristiriitaista. Siksi kanelilisien tulisi täydentää, ei korvata, terveellisiä elämäntapoja, runsaskuituista ruokavaliota, säännöllistä liikuntaa, laadukasta unta ja painonhallintaa.

Miten kanelia voi käyttää ruokavaliossa?

Kanelin käyttö ruoanlaitossa on hyödyllistä. On suositeltavaa käyttää ¼ – 1 teelusikallista päivässä. On suositeltavaa valita Ceylon-kaneli, sillä Cassia-kaneli sisältää enemmän kumariinia, joka suurina annoksina voi vahingoittaa maksaa. Lisää kanelia leivonnaisiin, kahviin, pannukakkutaikinaan, jogurttiin, keittoihin, pataruokiin ja teehen.

Muita tapoja alentaa kolesterolitasoja

Laadukas ruokavalio on tärkeää kolesterolitasojen alentamisessa. Syö monipuolisesti kuitupitoisia kasvisruokia: täysjyväviljaa, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä ja vihanneksia.

Prof. Hill neuvoo valitsemaan proteiineja, joissa on vähän tyydyttyneitä rasvoja: kanaa, kalkkunaa, kalaa, tofua ja tempehiä, ja rajoittamaan punaisen lihan, juuston ja alkoholin käyttöä. Säännöllinen liikunta ja terveydenhuollon ammattilaisen tapaaminen auttavat myös alentamaan kolesterolia.

Tärkeää: Tämä artikkeli on tarkoitettu vain tiedoksi! Se ei korvaa tasapainoista ruokavaliota ja asiantuntijan konsultaatiota!