Mitä virheitä tehdään, kun juodaan kalsiumia D-vitamiinin kanssa?

Auringonpaistevitamiini, kuten D-vitamiinia kutsutaan, on avainasemassa immuunijärjestelmän, glukoosiaineenvaihdunnan, lihasten toiminnan ja normaalipainon ylläpitämisen kannalta. D-vitamiinin ja sydän- ja verisuonitautien, masennuksen, multippeliskleroosin, tyypin 2 diabeteksen ja tiettyjen syöpien, kuten rinta-, keuhko- ja haimasyövän, ehkäisyn välinen yhteys on osoitettu.

D-vitamiini on myös immunomodulaattori, se ei stimuloi vaan muokkaa immuunijärjestelmää ja osoittautuu siten erityisen arvokkaaksi autoimmuunisairauksista ja tulehdusreaktioista kärsiville. Vitamiinin merkittävimpiin tehtäviin kuuluu sen yhteys luuston ja hampaiden terveyteen. Tämän vitamiinin roolin tunteminen on tärkeää, jotta voidaan välttää virheitä sen saannissa.

D-vitamiinin merkitys luuston terveydelle

Aurinkovitamiini auttaa ehkäisemään osteoporoosia – aikuisten vitsausta – ja riisitautia, joka on yleinen sairaus lapsilla. Vitamiinin puute voi johtaa hauraisiin ja epämuodostuneisiin luihin. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä suolistossa ja ylläpitää riittäviä pitoisuuksia elimistössä, jotta luusto mineralisoituu normaalisti. Ilman auringonpaistevitamiinia kalsiumia ei voi imeytyä kokonaan, ja sen saanti on merkityksetöntä.

Siksi D-vitamiinia ja kalsiumia otetaan yleensä yhdessä. Tämä saanti on välttämätöntä, mutta se ei ole virheetöntä, mikä johtaa sen tehottomuuteen. Kun tunnet kalsiumin ja D-vitamiinin saannin säännöt sekä yleisimmät virheet, yrität välttää niitä ja antaa kehollesi maksimaalisen hyödyn kalsiumin saannista D-vitamiinin kanssa.

Kalsiumin ja D-vitamiinin saantiin liittyvät säännöt

Lääkärit määräävät ja suosittelevat yleensä kalsiumin ja D-vitamiinin samanaikaista saantia, eikä tämä ole sattumaa – vitamiinin puute estää kalsiumin imeytymisen, ja ilman riittävää kalsiumin määrää elimistössä ei ole mahdollista ylläpitää luuston terveyttä. Eräät nykyaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että tällainen saanti on virhe, joka voi maksaa terveyden ja jopa ihmishenkiä.

Kyse ei ole siitä, etteikö elimistöön tarvitsisi toimittaa samanaikaisesti kalsiumia ja D-vitamiinia, vaan siitä, että tämä – kalsiumin ja D-vitamiinin yhdistäminen – tulisi tehdä luonnollisesti, ei yhdistelmävalmisteen avulla. Runsaasti kalsiumia sisältävien elintarvikkeiden nauttiminen ja D-vitamiinin nauttiminen missä tahansa muodossa ei aiheuta mitään riskiä, vaan riski johtuu siitä, että jotkut tutkijat ovat vuoden 2019 tutkimustensa tuloksena osoittaneet yhdistelmäravintovalmisteiden olevan mahdollinen terveysuhka ja aivohalvausriskin lisääntymisen syy.

He huomauttavat, että on olemassa riittävästi kalsiumrikkaita elintarvikkeita, jotka voidaan yhdistää D-vitamiiniin, jotta elimistö saa molemmat luuston terveyteen tarvittavat komponentit ilman yhdistelmäravintolisän ottamista.

D-vitamiinilisä voidaan toteuttaa joko luonnollisesti, ottamalla aurinkoa, mikä voi olla vaikeaa tummaihoisille ja maissa asuville, joissa aurinkoisia päiviä on liian vähän, tai syömällä runsaasti vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita tai tippoina, tabletteina ja muina farmaseuttisina ratkaisuina.

Kalsiumia voi saada lisäämällä kalsiumia sisältävien elintarvikkeiden, kuten esimerkiksi maitotuotteiden, kulutusta sekä lisäravinteilla.

Jos on uskominen viimeaikaisiin tutkimuksiin, joita olemme huomauttaneet ja maininneet, kun otamme toista lisäravinteena, toista pitäisi saada luonnollisesti – ravinnosta.

Virheitä, kun kalsiumia otetaan D-vitamiinin kanssa

On käynyt selväksi, että niin suosittu yhdistetty saanti ei ole täysin turvallista, ja vaikka se auttaa luustoa ja saavuttaa asetetut tavoitteet, siihen liittyy muita riskejä – kuten suurentunut verisuonitapahtuman, kuten aivohalvauksen, riski. Näin ei tietenkään tarvitse tapahtua, eikä sinun pitäisi huolestua liikaa, jos käytät jo yhdistettyä kalsium- ja D-vitamiinilisää, mutta sinun on syytä pitää mielessä yksi asia ja huomata, että tämä on yksi yleisimmistä virheistä, joita tehdään, kun kalsiumia ja D-vitamiinia otetaan yhdessä.

Annos tekee myrkyn tai parannuskeinon pätee myös silloin, kun puhutaan vitamiinien ja kivennäisaineiden saannista. Jos siis haluat pitää huolta luustosi terveydestä, sinun ei kannata jättää väliin sekä kalsiumia että D-vitamiinia, vaan on parempi saada ne luonnollisista lähteistä.

Tämä artikkeli on informatiivinen, eikä se korvaa lääketieteellistä neuvontaa.