Maito – nostaa tai laskee kolesterolia.

”Maidon kulutuksen osalta avain on mitta. Jos ihminen pitää maidosta niin paljon, että alkaa juoda vain sitä, ongelmat eivät kestä kauan: tyypin 1 diabetes, osteoporoosi (eli luun tuhoutuminen), multippeliskleroosi ja sydänsairaudet. Miehillä tämän tuotteen liiallinen kulutus lisää eturauhassyövän riskiä ja naisilla munasarja- ja rintasyöpää. Maito voi myös nostaa kolesterolitasoja, lisätä ihottumien todennäköisyyttä ja aiheuttaa ruoansulatusongelmia – turvotusta ja suolen toimintahäiriöitä”, sanoo venäläinen lääkäri Irina Borodina.

”Maitoa ei kannata juoda illalla ja varsinkaan ennen nukkumaanmenoa. Jos tätä sääntöä ei noudateta, hiilihydraattiaineenvaihdunta, verensokeritasot ja insuliiniresistenssi voivat häiriintyä”, asiantuntija neuvoo.

Kenen ei pitäisi juoda maitoa?

Maidon sietokyky heikkenee iän myötä, lääkärit varoittavat. Jos huomaat, että maitoa siedät huonommin, sinun kannattaa vaihtaa vähälaktoosiseen tai laktoosittomaan tuotteeseen, keittää maito ja lisätä sitä muihin juomiin.

Suvaitsemattomuus ei kuitenkaan ole läheskään ainoa vasta-aihe. Jos olet esimerkiksi ylipainoinen, ei myöskään kannata juoda paljon maitoa: maitosokeri ja maitorasva imeytyvät helposti, mikä vain pahentaa ongelmaa.

”Nykyihminen on altis ylensyönnille. Tietyissä tilanteissa ei ole hyödyllistä nauttia maitoa, joka sisältää helposti saatavilla olevia rasvoja, proteiineja ja hiilihydraatteja. On varmistettava, että energiankulutus ja -menot ovat tasapainossa”, sanoo tohtori Elena Hodikina.

Hän neuvoo ylipainoisia ihmisiä kuluttamaan 2,5-prosenttista rasvaa sisältävää tuotetta.

Maito on myös parempi jättää pois ruokavaliosta tulehduksellisten suolistosairauksien (keliakia, Crohnin tauti, haavainen paksusuolentulehdus) pahenemisvaiheessa. Akuutin suolistoinfektion yhteydessä lääkärit suosittelevat kieltäytymään täysmaidon lisäksi myös maito- ja viljatuotteista sekä maidosta valmistetuista tuotteista.

Onko maidosta hyötyä?

Lääkärit ovat yksimielisiä: maito on kohtuullisessa määrin hyödyllistä kaikille, joilla ei ole intoleranssia tai allergiaa.

”Maito on todella hyödyllistä joissakin asioissa, mutta ei toisissa”, sanoo gastroenterologi Alexandra Miznikova.

”Kaikki kohu sen vaaroista johtuu siitä, että iän myötä maitoa sulatettaessa käytettävän entsyymin, laktaasin, määrä vähenee. Ja siksi maito aiheuttaa vatsavaivoja, ripulia ja muita ongelmia sen nauttimisen jälkeen. Suosittelen kuitenkin, että lapsille annetaan maitoa, koska se sisältää paljon kalsiumia, joka on hyväksi kasvulle.

Kuinka paljon maitoa pitäisi juoda päivässä?

Hyvän sietokyvyn vallitessa lapsille sallitaan 300 ml päivässä ja aikuisille jopa 400 ml täysmaitoa (eli muuttumattomalla koostumuksella), muistuttaa tohtori Irina Borodina.

Tärkeää: Artikkeli ei korvaa tasapainoista ruokavaliota ja asiantuntijan kuulemista!