Lääkäri: tämä on paras vitamiini migreeniin

Venäläinen lääkäri Juri Anikienko sanoo, että paras migreeniin on B2. Asiantuntija selittää, että tämä tila etenee lisääntyneellä herkkyydellä ulkoisille ärsykkeille, pahoinvoinnilla ja oksentelulla.

Paras vitamiini migreeniin

Huolimatta siitä, että migreenin kehittymisen tarkkoja mekanismeja ei vielä täysin ymmärretä, tohtori Anikienko korostaa tämän sairauden läheistä yhteyttä mitokondrioiden toiminnalliseen tilaan, soluelinten organelleihin, joilla on keskeinen rooli energia-aineenvaihdunnassa ja homeostaasin ylläpitämisessä. Hänen mukaansa mitokondrioiden toimintahäiriöt, jotka johtavat heikentyneeseen aerobiseen aineenvaihduntaan ja lisääntyneeseen oksidatiiviseen stressiin, voivat olla yksi migreenin avaintekijöistä.

Vaikka useimmat migreenitapaukset ovat geneettisiä, tohtori Anikienko korostaa epigeneettisten tekijöiden merkitystä, jotka voivat muokata geeniekspressiota ja siten vaikuttaa merkittävästi taudin kliiniseen kulkuun. Hän uskoo, että epigeneettiset mekanismit avaavat näkymiä geneettisesti määräytyvien häiriöiden tehokkaaseen korjaamiseen ja migreenipotilaiden elämänlaadun parantamiseen.

Yksi lupaavimmista epigeneettisistä tekijöistä, joilla voi olla myönteinen vaikutus mitokondrioiden toiminnalliseen tilaan ja migreenin kulkuun, on B2-vitamiini (riboflaviini). Tällä vesiliukoisella vitamiinilla on keskeinen rooli aerobisen aineenvaihdunnan ylläpitämisessä, se suojaa soluja hapettumisvaurioilta ja stimuloi glutationin, voimakkaan endogeenisen antioksidantin, synteesiä. Tohtori Anikienkon mukaan B2-vitamiinin puute voi johtaa hermoston ylistimulaatioon ja lisääntyneeseen hermosolujen aktiivisuuteen, mikä puolestaan edistää migreenikohtausten kehittymistä ja etenemistä.

Terapeuttisen vaikutuksen saavuttamiseksi, kuten Juri Anikienko korostaa, on kuitenkin käytettävä suuria annoksia B2-vitamiinia (noin 400 mg päivässä), jotka ylittävät huomattavasti fysiologisen tarpeen. Tämä lähestymistapa mahdollistaa mitokondrioiden aineenvaihdunnan geneettisten ominaisuuksien aiheuttaman vitamiiniresistenssin voittamisen ja sen optimaalisen toiminnan varmistamisen myös lisääntyneen kysynnän olosuhteissa.

B2-vitamiinin ottamisen lisäksi tohtori Anikienko suosittelee seuraavia toimenpiteitä migreenin ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi:

  1. B2-vitamiinin ottaminen annoksella 400 mg päivässä ennaltaehkäisemiseksi ja 100 mg vitamiinia tunnin välein migreenikohtauksen aikana (mutta enintään 400 mg päivässä).
  2. Merisuolan nauttiminen elektrolyyttitasapainon korjaamiseksi.
  3. Luonnollisten antioksidanttien, kuten inkiväärin ja kurkuman, käyttö, joilla on tulehdusta ehkäiseviä ja hermoja suojaavia vaikutuksia.

Tärkeää: Tämä artikkeli ei korvaa tasapainoista ruokavaliota ja asiantuntijan kuulemista!